Open Monumentendagen Leiden

Persbericht: Open Monumentendagen Leiden, gezellige drukte in de stad

18.700 bezoekers

De bijna 47.000 bezoeken werden gedaan door naar schatting 18.700 mensen. Een aantal dat overigens niet behaald had kunnen worden zonder de enthousiaste inzet van ruim 200 vrijwilligers en pandeigenaren. Met name de Pieterskerk kon rekenen op veel bezoekers: ruim 4.500 geïnteresseerden grepen de kans om de monumentale kerk te bezichtigen. Ook de Marekerk en de Hooglandse Kerk konden op veel bezoekers rekenen.

Van donkere krochten tot lichte tuinkamer

Het hele weekend stonden er rijen voor restaurant Dartel. Onder het restaurant is nog een deel van de overkluisde Donkere Gracht te zien. Veel mensen hadden er een half uur wachttijd voor over om dit verborgen stukje Leiden te zien. Ook voor het particuliere woonhuis aan het Rapenburg was veel interesse. Ze kregen een uniek inkijkje in dit mooi gerestaureerde herenhuis met schitterende tuinkamer.

Fietskaart

Het thema was aanleiding om met de omringende gemeenten de handen ineen te slaan om te komen tot een gezamenlijke fietskaart langs de mooiste monumenten in de regio. In totaal kon ongeveer 80 km gefietst worden door Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Warmond, Zoeterwoude en Kaag en Braassem. En ook als niet alle monumenten te bezichtigen zijn, is de route de moeite waard.

Speuren in de stad

Voor sommige ouders en kinderen is het inmiddels traditie, de monumentenspeurtocht te lopen met de Kidsgids in de hand. Ook dit jaar waren weer veel groepjes kinderen te zien op zoek naar de geheimen van de Leidse monumenten. Ook konden de kinderen zaterdag in de Bibliotheek windmolentjes maken met Technika10. Zondag waren de kinderactiviteiten op de Burcht waar de kinderen mee konden doen met Circus Miloco. De Leydse Kluchtencompagnie vermaakte boeren, burgers en buitenlui bij het Gerecht.

Muziek in monumenten

Ook dit jaar was er een uitgebreid korenprogramma. Bijna 20 Leidse en Leiderdorpse koren traden op voor de bezoekers. Van intiem in Academiegebouw met het Phoenix Kwintet tot groots en meeslepend met het 90 leden tellende Eurokoor in de buitenlucht voor de Kweekschool voor de Zeevaart.

Volgend jaar  8 en 9 september

Het uitgebreide programma en de bijzondere monumenten zorgden voor wederom een succesvolle editie van de Open Monumentendagen Leiden. Voorzitter Alexander Geertsema: “Wat een fantastisch weekend hebben we achter de rug! Ik ben trots op de inzet van iedereen die de Open Monumentendagen Leiden dit jaar mogelijk hebben gemaakt.“

De volgende editie vindt plaats in het tweede weekend van september 2018 en heeft als thema Europa.

Nieuwsoverzicht